loading...

زندگي سالم

مقالات سبك زندگي سالم و طب سنتي

بازدید : 486
11 زمان : 1399:2

پژوهشگر طب سنتي گفت: مصرف مايعات داغ و مواد غذايي محرك مانند ترشي‌ها سبب بروز معده درد در افراد مي‌شود.

مصرف مايعات داغ عامل بروز معده درد

وي ادامه داد: درد معده بر اثر عواملي مانند زخم معده، التهاب بافتي، خشكي يا كاهش سطح مايعات معده و وارد شدن ضربه به سطح شكم و معده ايجاد مي‌شود. داوود حاج‌محمدخاني پژوهشگر طب سنتي اظهار كرد: درد معده بر اثر مشكلات سيستم گوارشي يا اختلالي در عملكرد معده بروز پيدا مي‌كند و در طب سنتي و پزشكي نوين با نام التهاب معده شناخته مي‌شود.

حاج‌محمدخاني افزود: مصرف برخي مواد غذايي به طور موقت باعث ايجاد درد و التهاب در معده مي‌شود؛ همچنين خوردن مايعات داغ معده را ملتهب مي‌كند و باعث ايجاد عارضه زخم معده مي‌شود.

اين پژوهشگر طب سنتي بيان كرد: مصرف مواد غذايي محرك مانند انواع ترشي و ادويه‌هاي تند سبب تحريك دستگاه گوارش و درد معده مي‌شود.

وي تأكيد كرد: درد معده در نوزادان به علت ناسازگاري بدن آنها با شير مادر است و به صورت نفخ بروز پيدا مي‌كند؛ در بزرگسالان نيز عواملي مانند يبوست سبب ايجاد فشار بر معده مي‌شود و در نهايت درد معده را ايجاد مي‌كند.

معده درد نتيجه هضم ناقص غذا و فشار بر دستگاه گوارش

حاج‌محمدخاني اظهار كرد: فشار بر دستگاه گوارش و هضم ناقص غذا از ديگر عوامل ايجاد درد معده در بزرگسالان است، براي كاهش درد معده بيماران مي‌توانند داروهاي مختلفي را مصرف كنند.

اين پژوهشگر طب سنتي ادامه داد: براي رفع زخم معده افراد بايد از مصرف غذاهاي محرك مانند بادمجان، عدس و موادي كه هضم سنگيني دارند، پرهيز كنند.

وي با اشاره به اينكه براي كاهش درد معده و درمان آن مصرف فست فود را بايد كاهش داد، اظهار كرد: مواد غذايي در وعده‌ صبحانه و شام بايد به مقدار كافي بايد و براي پيشگيري از بروز درد معده شام را بايد ۳ ساعت قبل از خواب، مصرف كرد.

حاج‌محمدخاني اضافه كرد: خوردن سريع غذا و مصرف آب همراه با غذا، درد معده را در افراد تشديد مي‌كند.

اين پژوهشگر طب سنتي گفت: افرادي كه دچار مشكلات گوارشي و درد معده هستند بايد روغن بادام شيري را به صورت خوراكي مصرف كنند و استفاده از ريشه گل ختمي و پنيرك را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

وي افزود: افرادي كه مبتلا به عارضه فشارخون نيستند، براي درمان معده درد خود مي‌توانند از شيرين بيان، بابونه و دمنوش گياه بابونه و بومادران مصرف كنند.

حاج‌محمدخاني يادآوري كرد: مصرف كره‌هاي گياهي در كاهش التهاب و درد معده بسيار مؤثر است.

منبع: ركنا

بازدید : 451
11 زمان : 1399:2

يكي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين اين ماسك‌ها اسپري گلاب است. گلاب منافذ پوستي را مي‌‌بندد، از شل بودن و افتادگي پوست جلوگيري مي‌‌كند و هم اينكه نمي‌‌گذارد پوست دچار جوش گردد

پوست سالم
پوست سالم مي‌‌بايست داراي چندين ويژگي باشد. مي‌‌بايست شفافيت و روشني كافي داشته باشد. مي‌‌بايست باز بودن منافذ آن در حد طبيعي و نرمال باشد. مي‌‌بايست عاري از هرگونه ورم (جوش، تاول و يا انواع زوائد برآمده) باشد. پوست زيبا مي‌‌بايست عاري از هرگونه لك باشد. رطوبت كافي داشته باشد و سلول‌هاي آن قدرت ترميم و بازسازي زيادي داشته باشند.

زيبايي
از واژه زيبايي تعابير مختلفي مي‌‌گردد. گاهي زيبايي به يك قسمت جزئي از يك مجموعه اطلاق مي‌‌گردد مانند اينكه بگوييم فلاني بيني زيبايي دارد و يا اينكه بگوييم فلاني پوست زيبايي دارد و گاهي اوقات به زيبايي ديدي كلي مي‌‌بخشيم و بطور مثال مي‌‌گوييم فلاني فردي زيباست و اين در حقيقت يعني اينكه تمام اجزا فرد از نظر ما تركيبي را بوجود آورده‌اند كه زيبا به نظر مي‌‌رسد. بايد توجه گردد كه براي بدست آوردن يك زيبايي كلي مي‌‌بايست اجزا تركيب را تك تك مورد بررسي قرار داد و در جهت اصلاح و زيباسازي آنها اقدام نمود تا در نهايت به يك تركيب زيبا برسيم. آنچه كه از ديدگاه طب سنتي قابل هدايت به سمت سالم و زيبا شدن مي‌‌باشد سه جز اساسي مهم تركيب يعني پوست، وزن ( تناسب اندام) و سلامت و حفظ مو مي‌‌باشد. كه تقريبا فردي كه داراي اين سه گزينه مطلوب باشد طبيعتاً فرد زيبايي ناميده خواهد شد (زيبا از ديدگاه سلامت).

منافذ پوستي
هميشه سوال اين است كه چرا افراد داراي پوست چرب معمولا بيشتر گريبانگير منافذ باز پوستي مي‌‌باشند. پاسخ آن ساده است. منافذ پوستي در واقع در اثر بزرگ‌تر شدن غدد چربي پوست كه در تماس با تابش آفتاب و اشعه فرابنفش هستند، منافذ غدد «پيلوسباسه» باز مي‌شوند و به زبان ساده‌تر مي‌‌توان گفت چربي توليد شده از آنجايي كه زيادتر از حد معمول است براي دفع خود از سطح پوست فشار بيشتري را وارد مي‌‌آورند لذا منافذ پوستي را باز و گشاد مي‌‌كنند و دقيقا به همين دليل است كه در افراد يا پوست چرب اين قبيل منافذ باز پوستي شايع‌تر مي‌‌باشد. راه‌هاي متعددي براي پيشگيري و درمان منافذ باز صورت وجود دارد. يكي از راهكارهاي كارا و بسيار جواب دهنده، شستشوي مناسب پوست با شوينده‌هاي متناسب با نوع پوست است. شستشوي پوست از اين جهت مانع منافذ باز پوستي مي‌‌گردد كه گرد و غبار معلق در هوا و نشسته بر روي سطح پوست به توليد چربي و به توازن آن دفع از منافذ پوست كمك مي‌‌كنند. لذا كاهش گرد و غبار از سطح پوست باعث كاهش اين ميزان چربي و متناسب با آن كاهش منافذ باز مي‌‌گردد.


افراد داراي پوست چرب مي‌‌بايست از شوينده‌اي استفاده كنند كه بتواند چربي اضافه را از سطح پوست پاك كند. همچنين استفاده از ضد آفتاب در زمان مواجهه با آفتاب مستقيم اكيداً توصيه مي‌‌گردد.

شفافيت، روشني و لك‌هاي پوست
يكي از مهمترين عواملي كه شفافيت پوست را به همراه دارد خون سالم در بدن مي‌‌باشد. ديده مي‌‌شود كه افرادي كه داراي اعتياد به انواع مواد مخدر مي‌‌باشند داراي پوست شفافي نمي‌‌باشند. لذا اولين گام در شفاف سازي پوست پاكسازي خون مي‌‌باشد و همچنين توجه به خلط صفرا در بدن مي‌‌باشد. بايد به اين نكته توجه شود كه پاكسازي بدن از صفراي زايد مي‌‌تواند به شادابي و طراوت پوست و همچنين كاهش زردي پوست نيز كمك كند. ما مي‌‌بايست به عنوان درمانگر جهت پاكسازي صفرا از سه بعد كنترل توليد صفرا، دفع صفراي زايد و درمان توازن توليد و دفع به قضيه نگاه كنيم. جهت كنترل توليد صفرا، پرهيز از خوردن غذاها و مواد خوراكي مانند غذاهايي با ادويه زياد، انواع سس‌ها، مواد غذايي سرخ كردني، شكلات و غذاهاي فست فود و حاضري از جمله ساده‌ترين و كاربردي‌ترين شيوه‌ها براي كنترل صفرا و بهبود علائم آلرژي است كه امروزه اين شيوه‌ها توسط بسياري از درمانگران طب مدرن نيز براي پيشگيري از عود كردن آلرژي‌ها و كنترل حساسيت به بيماران توصيه مي‌‌شود.

نوشيدن آب انار و يا همچنين جوشانده عناب مي‌‌تواند به پاكسازي و تصفيه خون در بدن كمك بسزايي كند. همچنين عواملي هم چون افزايش لايه شاخي و تجمع سلول‌هاي مرده در سطح پوست و عدم تعادل در بازسازي سلولي و… مي‌‌توانند باعث كدر شدن و لك‌هاي پوستي مي‌‌گردد. در زمان كدر شدن پوست مي‌‌بايست يك رژيم سرشار از ويتامين و اسيد‌هاي ميوه مورد استفاده قرار گيرد. ميوه‌ها و ويتامين‌هاي آنها نقش بسزايي در باز‌گرداندن شفافيت به پوست دارند.

يكي ديگر از روش‌هاي اصلاحي جهت شفافيت و كمرنگ و از بين بردن لك‌هاي پوستي، استفاده از لايه‌بردارها مي‌‌باشد. يك لايه‌بردار ساده اما در عين حال بسيار عملي براي اين موارد استفاده آرد باقالي مي‌‌باشد. قطره‌قطره شير را به يك قاشق مرباخوري آرد باقالي به همراه نصف قاشق غذاخوري پودر كتيرا اضافه كنيد. زمانيكه به قوام يك ماسك رسيد اين ماسك را بر روي تمام نواحي پوست مي‌‌بايست گذاشت. اين كار مي‌‌بايست از زمان كم مانند ۱۰ دقيقه شروع گردد و به مرور زمان زمان ماسك‌گذاري افزايش يابد تا حدود ۳۰ دقيقه برسد.

ورم (جوش، تاول و انواع زوائد برآمده)
از ديدگاه حكما و طب سنتي پوست يك اندام دفعي مي‌‌باشد كه داراي روزنه‌هايي جهت دفع موادي رقيق، مانند عرق مي‌‌باشد. همچنين علم نوين امروزي نيز اين را مي‌‌داند كه بطور مثال عرق و چرك از طريق پوست دفع مي‌‌گردد، اما آن ماده‌اي كه مي‌‌خواهد از راه پوست دفع گردد بايد به قوام عرق برسد و غلظت خود را از دست بدهد و مانند عرق رقيق گردد تا بتواند از منافذ پوستي خارج گردد. جوش و محتويات داخلي جوش يك ماده غليظ است، اين ماده به سمت پوست مي‌‌آيد و ميل به خارج شدن از پوست را دارد اما بين لايه‌هاي پوستي گير مي‌‌كند.

اين نظر كاملا مطابق با نظر حكما مي‌‌باشد و آنها معتقد هستند كه هرچه ماده جوش رقيق‌تر باشد به لايه‌هاي سطحي پوست نزديك‌تر مي‌‌شود و دفع آن راحت ترمي‌‌گردد بطور مثال يك سري افراد داراي جوش‌هاي سرسفيد و يا سرسياهي مي‌‌باشند كه اين دسته جوش‌ها التهاب ندارند و با يك ماسك موضعي براحتي دفع مي‌‌گردند. از طرف ديگر بعضي افراد گرفتار پديده جوش هستند و جوش‌هاي آنها داراي التهاب شديد و بعضا پس از رفع، اسكار (اثر) بر روي پوست باقي مي‌‌گذارد كه اين خود بيانگر اين است كه ماده جوش غليظ است و بدن با اينكه خواسته كه اين ماده را از راه پوست دفع كند اما بدليل غلظت بالاي اين ماده، در راه لايه‌هاي پوستي گير كرده است.

افرادي كه داراي بلغم زياد در بدن خود مي‌‌باشند به علت برودت سرما، منافذ خروج مواد زائد پوست، بسته مي‌‌شوند. اين يك قانون كلي در طب سنتي است يعني برودت بر كل بدن غالب مي‌‌شود و حرارت در بدن اين افراد حبس مي‌‌گردد و اين افراد احتقان حرارت پيدا مي‌‌كنند (معمولاً اين افراد كساني هستند كه اعلام مي‌‌كنند درون بدنشان گرم اما دست و پاها‌يشان سرد است). اين افراد سرماي زمستان را به سختي تحمل مي‌‌كنند و در سرماي سخت دچار آسيب مي‌‌شوند وليكن با خوردن كوچكترين ماده گرمي‌‌دچار جوش مي‌‌شوند. در اين دسته افراد علت جوش سردي بدن است. در اينجا وظيفه طبيب و درمانگر طب سنتي و يا طب ايراني اين است كه نسخه‌اي را بپيچد كه ابتدا طرف را آرام‌آرام گرم كند تا سرماي غالب بدن از بين برود و منافذ پوستي باز شود. افراد تحت درمان ممكن است در ابتدا با افزايش تعداد جوش در سطح بدن خود مواجه شوند اما پس از گذشت مدتي اعلام خواهند كرد كه احساس سرما مي‌‌كنند و ديگر از آن حرارت دروني بدن خبري نخواهد بود. اين يعني بيمار روند درمان را طي كرده است و ما با باز كردن منافذ پوستي اسباب خروج گرما را از بدن بيمار فراهم كرده‌ايم. اين فرد اكنون فردي سرمايي است كه درون آن نيز سرد است. حال مي‌‌بايست در ادامه روند درمان اين افراد را آهسته آهسته گرم كنيم. يكي از ابتدايي‌ترين راه‌ها براي درمان جوش‌ها استفاده از ماسك‌هاي طبيعي مي‌‌باشد كه امروزه استفاده از آنها بسيار رايج و همه‌گير شده است.

گلاب:
يكي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين اين ماسك‌ها اسپري گلاب است. گلاب منافذ پوستي را مي‌‌بندد، از شل بودن و افتادگي پوست جلوگيري مي‌‌كند و هم اينكه نمي‌‌گذارد پوست دچار جوش گردد. اسپري گلاب از آن جهت كه گلاب قابض است براي درمان منافذ باز پوستي نيز بسيار كارا مي‌‌باشد.

ماسك شويد و بابونه :
از ديگر ماسك‌هاي كارا و قابل توصيه براي پوست‌هاي جوش‌دار مي‌‌توان به ماسك شويد و بابونه اشاره كرد. جهت تهيه اين ماسك يك قاشق غذاخوري از شويد و بابونه را در يك ليوان آب دم كنيد و بعد اين را صاف كرده و روزي دو سه بار پوست را با اين مايع شستشو دهد. اين ماسك بيشتر براي جوش‌هاي سرسفيد و سرسياهي كه هنوز عميق و فراگير بر روي سطح پوست نشده‌اند، توصيه مي‌‌گردد.

آرد گندم و سكنجبين:
ضماد آرد گندم و سكنجبين ديگر توصيه ما براي پوست‌هاي جوش‌دار مي‌‌باشد. جهت تهيه اين ماسك قطره قطره سنكنجبين (در صورت نبودن سكنجبين از سركه مي‌‌توان استفاده كرد اما سركه را مي‌‌بايست با آب مخلوط كرده چون ضماد با سركه خالص بسيار تند و تيز مي‌‌شود) را بر روي پودر آرد گندم اضافه كرده تا حدي كه به قوام ماسك برسد. اين ماسك را مي‌‌توان براي پوستي استفاده كرد كه خيلي التهاب ندارد.

رطوبت پوست
بسياري از متخصصين پوست و زيبايي معتقدند كه مهترين جنبه يك پوست، جنبه رطوبت آن مي‌‌باشد تا آنجايي كه رييس انجمن جراحان پوست آمريكا مي‌‌گويد: اگر فقط قدرت خريد يك محصول آرايشي را داريد، فقط يك مرطوب كننده بخريد. توجه داشته باشيد كه در صورتي كه محتواي آب پوست طبيعي باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. عوامل مختلفي سبب از بين رفتن رطوبت پوست مي‌‌گردد كه از جمله اين عوامل مي‌‌توان به اين موارد اشاره كرد: مواجهه با آب و هوا يا باد گرم، استفاده مكرر از مواد شوينده و پاك كننده، ابتلا به بعضي از بيماري‌ها مانند درماتيت آتوپيك و…

يكي از بهترين راهكارها براي كساني مي‌‌خواهند رطوبت را به پوست خود هديه دهند اين است كه روزانه به ميزان مناسبي آب بنوشند. همچنين رايج‌ترين و سريع‌ترين راه كه تقريبا اولين گزينه پيش رو براي افراد داراي پوست خشك نيز مي‌‌باشد استفاده از كرم‌هاي مرطوب كننده مي‌‌باشد كه امروزه با نام‌هاي تجاري مختلف و اسانس‌هاي مختلف در داروخانه و فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي موجود مي‌‌باشد.

بازدید : 489
11 زمان : 1399:2

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان؛ در منابع طب سنتي ايراني، شيره انگور را دبس يا دوشاب مي نامند. طبيعت اين خوراكي، گرم و تر است و بيشتر افراد مي توانند از آن استفاده كنند. همچنين بعضي افراد با شيره شربت درست مي كنند كه روش بسيار خوبي است و طبع شربت نيز گرم است.

شيره نيز همانند خود انگور داراي مقاديري از ويتامين آ، ب و ث است و مصرف آن نيازهاي بدن را به اين ويتامين ها تأمين مي كند.
يكي از بهترين زمان هاي استفاده از شيره انگور فصول سرد سال است و به دليل خواص مفيدي كه اين ماده ي غذايي در درمان و تسكين بيماري هاي فصل سرما دارد، بهتر است جايي براي آن در برنامه ي غذايي تان باز كنيد.

از منظر طب سنتي، شيره انگور خصلت هاي زيادي دارد:

* مولد خون صالح (خون سالم و طبيعي و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومي بدن رنج مي بريد يا مبتلا به كم خوني هستيد مي توانيد شيره انگور را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. با توجه به اينكه شيره انگور خونساز بوده و مقوي بدن است، افرادي كه ضعف عمومي دارند يا مبتلا به كم خوني هستند، مي توانند شيره انگور را همراه شيربرنج يا سمنو بخورند يا به صورت شربت، سركه شيره استفاده كنند.

* افزايش دهنده وزن بدن است. از ديگر فوايد اين خوراكي شيرين، افزايش حجم عضلات است. به همين دليل است كه تركيب شيره انگور و ارده كنجد را به كساني كه كارهاي سنگين انجام مي دهند يا ورزشكار هستند، توصيه مي كنند چراكه علاوه بر مقوي بودن، باعث افزايش حجم عضلات مي شود.

* يكي ديگر از خواص شيره انگور بازكنندگي گرفتگي هاست و از اين رو براي اينكه در مجاري كبد، انسداد ايجاد نشود، مي توان شيره انگور را همراه با سركه انگور مصرف كرد.

* يكي از خواص شيره انگور اثر ضدالتهابي و نرم كنندگي در ناحيه حلق است، به همين دليل افرادي كه به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق مي شوند و به دنبال آن سرفه مي كنند، توصيه مي شود كه از غرغره شيره انگور با آب استفاده كنند.

* درمان كننده ي صرع، كهير، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغري مفرط ، ضعف احشا و يرقان است.

* براي بيماري هاي طحال، افسردگي و غضب مفيد است.

* براي روان كردن ادرار نيز از آن استفاده مي شود.

طرز تهيه شيره انگور

* يكي ديگر از فوايد دوشاب، غليظ كردن شير مادر است، به همين دليل اگر شير مادري رقيق باشد، مي تواند در كنار بقيه درمان ها شيره انگور را مصرف كند.

* مصرف شيره در افرادي كه فشارخون دارند، منجر به افزايش فشارخون آن ها نمي شود اما به درمان و كاهش آن هم كمكي نمي كند.

احتياط كنيد

از آنجا كه شيره انگور داراي طبعي گرم است بنابراين خوردن زياد آن براي افرادي كه داراي طبع گرم و خشك هستند، توصيه نمي شود.
همچنين به علت مقادير بالاي قند موجود در آن، افراد ديابتي بايد از خوردن آن خودداري كنند.

ويژگي هاي شيره مرغوب

شيره مرغوب شيره اي است كه رنگ آن شفاف بوده و خاك آلود نباشد.

مصلح شيره انگور

مصلح دوشاب يا شيره انگور، تخم ريحان است.

روش تهيه شيره

معمولاً براي تهيه دوشاب، آب انگور شيرين و رسيده را گرفته، صاف كرده و تحت حرارت قرار مي دهند تا سه چهارم آب آن تبخير شود. سپس بر آن خاك رس مي زنند و مي گذارند تا جرم آن ته نشين شده و شيرين شود. تا زماني كه به آن خاك نزنند، شيره انگور به خوبي شيرين نمي شود و ناصاف خواهد بود.

روش تهيه سركه شيره

براي تهيه سركه شيره، بايد به ميزان يك دهم شيره انگوري كه داريد، به آن سركه انگور خانگي اضافه كنيد و براي 2 تا 3 دقيقه آن را بجوشانيد تا سركه و شيره به خوبي با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم بايد حدود 2-1 قاشق غذاخوري از اين تركيب را در يك ليوان آب حل كرد و نوشيد.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 61
  • بازدید سال : 262
  • بازدید کلی : 23621
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی